UCHWAŁA NR XXI/64/2019
ZARZĄDU POWIATU W SUWAŁKACH
z dnia 31 maja 2019r.
w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach
Na podstawie art. 36 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 511) Zarząd Powiatu w Suwałkach uchwala regulamin organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach:
Rozdział 1.
Postanowienia Ogólne
- 1. Regulamin Organizacyjny Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach określa zakres zadań, organizację i strukturę jednostki, zasady jej kierowania i funkcjonowania, a także inne postanowienia związane z jej pracą.
- 2. 1. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach jest jednostką organizacyjną podporządkowaną bezpośrednio Zarządowi Powiatu, działającą na podstawie:
- ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (j. t. Dz. U. z 2019 r., poz. 511);
- ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 1508 ze zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j. t. Dz. U. z 2017 r., poz. 2077 ze zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 511 ze zm.);
- ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. z 2015 r., poz. 1390 ze zm.);
- ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ze zm.);
- ustawy z dnia 24 stycznia 1991 r. o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych
i okresu powojennego (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 276 ze zm.); - ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (j. t. Dz. U. z 2018 r., poz. 1265 ze zm.);
- ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (j. t. Dz. U. z 2018 poz. 1260 ze zm.);
- ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (j. t . Dz. U. z 2019 r. poz. 351);
- ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 1986 ze zm.);
- ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (t.j. Dz. U. z 2017r. poz. 2206 z późn. zm);
- uchwały Nr XXVI/152/13 Rady Powiatu w Suwałkach z dnia 23 maja 2013 r. w sprawie uchwalenia statutu Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach;
- niniejszego regulaminu.
Ilekroć w regulaminie, bez bliższego określenia, jest mowa o:
- Powiecie – należy przez to rozumieć Powiat Suwalski,
- Radzie – należy przez to rozumieć Radę Powiatu w Suwałkach,
- Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Powiatu w Suwałkach,
- Staroście – należy przez to rozumieć Starostę Suwalskiego – Przewodniczącego Zarządu,
- Centrum – należy przez to rozumieć Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach,
- Sekcji – należy przez to rozumieć komórki organizacyjne funkcjonujące w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie,
- Regulaminie – należy przez to rozumieć niniejszy regulamin.
- Centrum mieści się w Suwałkach, ul. Świerkowa 60.
- Obszar działania Centrum obejmuje teren Powiatu Suwalskiego.
Rozdział 2.
Zakres działania i zadania Centrum
- 3. 1. Centrum realizuje zadania własne Powiatu z zakresu pomocy społecznej oraz pieczy zastępczej jako jej organizator. Do zadań własnych należy w szczególności:
- W ramach kompetencji wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej:
- opracowanie i realizacja 3-letnich powiatowych programów dotyczących rozwoju pieczy zastępczej, zawierających między innymi coroczny limit rodzin zastępczych zawodowych;
- zapewnienie dzieciom pieczy zastępczej w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka oraz w placówkach opiekuńczo-wychowawczych;
- organizowanie wsparcia osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka oraz placówki opiekuńczo-wychowawcze i regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne, przez wspieranie procesu usamodzielnienia;
- tworzenie warunków do powstawania i działania rodzin zastępczych, rodzinnych domów dziecka i rodzin pomocowych;
- prowadzenie placówek opiekuńczo-wychowawczych oraz placówek wsparcia dziennego o zasięgu ponadgminnym;
- organizowanie szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka i dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego oraz kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- organizowanie wsparcia dla rodzinnej pieczy zastępczej, w szczególności przez tworzenie warunków do powstawania:
- grup wsparcia,
- specjalistycznego poradnictwa;
- zapewnienie przeprowadzenia przyjętemu do pieczy zastępczej dziecku niezbędnych badań lekarskich;
- prowadzenie rejestru danych, o którym mowa w art. 46;
- kompletowanie we współpracy z właściwym ośrodkiem pomocy społecznej dokumentacji związanej
z przygotowaniem dziecka do umieszczenia w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka; - finansowanie:
- świadczeń pieniężnych dotyczących dzieci z terenu powiatu, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych, na jego terenie lub na terenie innego powiatu,
- pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne,
- szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej, prowadzenia rodzinnego domu dziecka lub pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego oraz szkoleń dla rodzin zastępczych, prowadzących rodzinne domy dziecka oraz dyrektorów placówek opiekuńczo-wychowawczych typu rodzinnego;
12) sporządzanie sprawozdań rzeczowo-finansowych z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz przekazywanie ich właściwemu wojewodzie, w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego, o którym mowa w art. 187 ust. 3;
13) przekazywanie do biura informacji gospodarczej informacji, o której mowa w art. 193 ust. 8.
- W ramach kompetencji wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań Centrum jako organizatora rodzinnej pieczy zastępczej należy w szczególności:
- prowadzenie naboru kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- kwalifikowanie osób kandydujących do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz wydawanie zaświadczeń kwalifikacyjnych zawierających potwierdzenie ukończenia szkolenia, opinię o spełnianiu warunków i ocenę predyspozycji do sprawowania pieczy zastępczej;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- zapewnienie badań psychologicznych kandydatom do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka oraz rodzinom zastępczym i osobom prowadzącym rodzinne domy dziecka;
- organizowanie szkoleń dla kandydatów do pełnienia funkcji dyrektora placówki opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego, wydawanie świadectw ukończenia tych szkoleń oraz opinii dotyczącej predyspozycji do pełnienia funkcji dyrektora i wychowawcy w placówce opiekuńczo-wychowawczej typu rodzinnego;
- zapewnianie rodzinom zastępczym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji, biorąc pod uwagę ich potrzeby;
- zapewnianie pomocy i wsparcia osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w ramach grup wsparcia oraz rodzin pomocowych;
- organizowanie dla rodzin zastępczych oraz prowadzących rodzinne domy dziecka pomocy wolontariuszy;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym, w szczególności z powiatowym centrum pomocy rodzinie, ośrodkiem pomocy społecznej, sądami i ich organami pomocniczymi, instytucjami oświatowymi, podmiotami leczniczymi,
a także kościołami i związkami wyznaniowymi oraz z organizacjami społecznymi; - prowadzenie poradnictwa i terapii dla osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą i ich dzieci oraz dzieci umieszczonych w pieczy zastępczej;
- zapewnianie pomocy prawnej osobom sprawującym rodzinną pieczę zastępczą, w szczególności w zakresie prawa rodzinnego;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji dzieci przebywających w rodzinnej pieczy zastępczej;
- prowadzenie działalności diagnostyczno-konsultacyjnej, której celem jest pozyskiwanie, szkolenie
i kwalifikowanie osób zgłaszających gotowość do pełnienia funkcji rodziny zastępczej zawodowej, rodziny zastępczej niezawodowej oraz prowadzenia rodzinnego domu dziecka, a także szkolenie i wspieranie psychologiczno-pedagogiczne osób sprawujących rodzinną pieczę zastępczą oraz rodziców dzieci objętych tą pieczą; - przeprowadzanie badań pedagogicznych i psychologicznych oraz analizy, o której mowa w art. 42 ust. 7, dotyczących kandydatów do pełnienia funkcji rodziny zastępczej lub prowadzenia rodzinnego domu dziecka;
- zapewnianie rodzinom zastępczym zawodowym i niezawodowym oraz prowadzącym rodzinne domy dziecka poradnictwa, które ma na celu zachowanie i wzmocnienie ich kompetencji oraz przeciwdziałanie zjawisku wypalenia zawodowego;
- zapewnianie koordynatorom rodzinnej pieczy zastępczej szkoleń mających na celu podnoszenie ich kwalifikacji;
- przedstawianie staroście i radzie powiatu corocznego sprawozdania z efektów pracy;
- zgłaszanie do ośrodków adopcyjnych informacji o dzieciach z uregulowaną sytuacją prawną, w celu poszukiwania dla nich rodzin przysposabiających;
- organizowanie opieki nad dzieckiem, w przypadku gdy rodzina zastępcza albo prowadzący rodzinny dom dziecka okresowo nie może sprawować opieki, w szczególności z powodów zdrowotnych lub losowych albo zaplanowanego wypoczynku.
- W ramach kompetencji wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej do zadań Centrum zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez powiat należy w szczególności:
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz rządowego programu, o którym mowa w art. 187a ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- finansowanie pobytu w pieczy zastępczej osób, o których mowa w art. 5 ust. 3 w/w ustawy;
- finansowanie dodatku wychowawczego i dodatku do zryczałtowanej kwoty, o którym mowa w art. 115 ust. 2a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- finansowanie:
- a) wydatków związanych z dowozem do rodziny zastępczej, rodzinnego domu dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawczej, regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej lub interwencyjnego ośrodka preadopcyjnego, a także związanych z odwiezieniem dziecka, gdy umieszczenie w pieczy zastępczej nastąpiło na czas określony, jeżeli sposób i zasady pokrycia kosztów powrotu dziecka nie wynikają z orzeczenia lub informacji sądu lub innego organu państwa obcego,
- b) średnich miesięcznych wydatków przeznaczonych na utrzymanie dziecka oraz świadczeń pieniężnych,
- c) pomocy przyznawanej osobom usamodzielnianym opuszczającym rodziny zastępcze, rodzinne domy dziecka, placówki opiekuńczo-wychowawcze lub regionalne placówki opiekuńczo-terapeutyczne
– dotyczących osób, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 lit. b i pkt 2a, umieszczonych w rodzinach zastępczych, rodzinnych domach dziecka, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, regionalnych placówkach opiekuńczo-terapeutycznych, interwencyjnych ośrodkach preadopcyjnych lub rodzinach pomocowych;
- Do pozostałych zadań własnych powiatu, realizowanych przez Centrum nie ujętych w § 3 ust. 2, 3 i 4 należy:
- przyznawanie pomocy pieniężnej na usamodzielnienie oraz na kontynuowanie nauki osobom opuszczającym domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze;
- pomoc w integracji ze środowiskiem osób mających trudności w przystosowaniu się do życia, młodzieży opuszczającej domy pomocy społecznej dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych intelektualnie, domy dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży oraz schroniska dla nieletnich, zakłady poprawcze, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze, specjalne ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii zapewniające całodobową opiekę lub młodzieżowe ośrodki wychowawcze, mających braki w przystosowaniu się;
- udzielanie informacji o prawach i uprawnieniach;
- pomoc cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt. 1 lit. c lub d z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach, mających trudności w integracji ze środowiskiem;
- prowadzenie i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczanie w nich skierowanych osób;
- prowadzenie mieszkań chronionych dla osób z terenu więcej niż jednej gminy oraz powiatowych ośrodków wsparcia, w tym domów dla matek z małoletnimi dziećmi i kobiet w ciąży, z wyłączeniem środowiskowych domów samopomocy i innych ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- doradztwo metodyczne dla kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z terenu powiatu;
- opracowywanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie;
- opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym mającym na celu udzielenie specjalistycznej pomocy, zwłaszcza w zakresie promowania i wdrożenia prawidłowych metod wychowawczych
w stosunku do dzieci w rodzinach zagrożonych przemocą rodzinie; - zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia;
- zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach interwencji kryzysowej.
- podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
- sporządzanie sprawozdania z działalności Centrum i bilansu potrzeb oraz oceny zasobów z zakresu pomocy społecznej i systemu pieczy zastępczej.
- opracowanie i realizacja powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, wspierania osób niepełnosprawnych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka – po konsultacji z właściwymi terytorialnie gminami;
- prowadzenie specjalistycznego poradnictwa;
- prowadzenie ośrodków interwencji kryzysowej;
- pomoc uchodźcom w zakresie i na zasadach określonych właściwymi przepisami prawa;
18) podejmowanie innych działań wynikających z rozeznanych potrzeb;
19) szkolenie i doskonalenie zawodowe kadr pomocy społecznej z terenu powiatu;
20) sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w formie dokumentu elektronicznego, z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.
21) sporządzanie, zgodnie z art. 16a, oceny w zakresie pomocy społecznej;
- Centrum realizuje zadania Powiatu z zakresu administracji rządowej polegające na:
- Pomocy cudzoziemcom, którzy uzyskali w Rzeczypospolitej Polskiej status uchodźcy, ochronę uzupełniającą lub zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust.1 pkt. 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013r. o cudzoziemcach, w zakresie indywidualnego programu integracji, oraz opłacanie za te osoby składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach oświadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
- prowadzeniu i rozwoju infrastruktury ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
- realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej, mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych oraz rozwój specjalistycznego wsparcia;
- udzielanie cudzoziemcom o których mowa w art. 5a pomocy w zakresie interwencji kryzysowej;
- realizacji dla kombatantów i osób represjonowanych zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych;
- świadczenia pomocy w przygotowywaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie w drodze wyjątku emerytur i rent;
- analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie w tym zakresie stosownych inicjatyw;
- realizacji zadań wynikających z rządowych programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
- finansowania pobytu w pieczy zastępczej małoletniego cudzoziemca przebywającego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
- tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie;
- opracowywanie i realizacja programów oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc
w rodzinie; - wypłata świadczenia pieniężnego cudzoziemcom posiadającym ważną Kartę Polaka zamierzającym osiedlić się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na stałe.
- Do zadań Powiatu z zakresu rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych należy:
- opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych, powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie:
- rehabilitacji społecznej,
- przestrzegania praw osób niepełnosprawnych;
- współpraca z instytucjami administracji rządowej i samorządowej w opracowywaniu i realizacji programów
w zakresie rehabilitacji społecznej; - udostępnianie na potrzeby Pełnomocnika samorządu województwa, oraz przekazywanie właściwemu wojewodzie uchwalonych przez radę programów, w zakresie rehabilitacji społecznej, oraz rocznej informacji z ich realizacji;
- podejmowanie działań zmierzających do ograniczenia skutków niepełnosprawności;
- opracowywanie i przedstawianie planów zadań i informacji z prowadzonej działalności, oraz ich udostępnianie na potrzeby województwa;
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działających na rzecz osób niepełnosprawnych, w zakresie rehabilitacji społecznej;
- dofinansowanie:
- uczestnictwa osób niepełnosprawnych i ich opiekunów w turnusach rehabilitacyjnych,
- sportu, kultury, rekreacji i turystyki osób niepełnosprawnych,
- zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, przedmioty ortopedyczne i środki pomocnicze przyznawane osobom niepełnosprawnym na podstawie odrębnych przepisów,
- likwidacji barier architektonicznych, komunikowaniu się i technicznych, w związku z indywidualnymi potrzebami osób niepełnosprawnych,
- rehabilitacji dzieci i młodzieży;
- dofinansowanie kosztów działania warsztatów terapii zajęciowej;
- zlecanie zadań zgodnie z art. 36 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej, oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.
- 4. W celu realizacji zadań, o których mowa w § 3, Centrum współpracuje z organami administracji rządowej
i jednostkami samorządu terytorialnego, organizacjami społecznymi, kościołem katolickim, kościołami i związkami wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami i innymi organizacjami pozarządowymi, a także osobami fizycznymi
i prawnymi.
Rozdział 3.
Zasady kierowania i organizacji pracy
- 5. 1. Centrum kieruje Dyrektor.
- Dyrektor Centrum jest zwierzchnikiem służbowym wszystkich jego pracowników.
- W sprawach związanych z funkcjonowaniem Centrum – Dyrektor wydaje zarządzenia.
- Na czas swojej nieobecności związanej w szczególności z urlopem, absencją chorobową, wyjazdem służbowym – Dyrektor upoważnia jednego pracownika Centrum do bieżącego kierowania jednostką i informuje o tym Starostę.
- Do podstawowego zakresu działania Dyrektora Centrum, w szczególności należy:
- kierowanie bieżącymi sprawami Centrum;
- reprezentowanie Centrum na zewnątrz;
- wykonywanie wszystkich czynności z zakresu prawa pracy w stosunku do pracowników Centrum;
- nadzorowanie prawidłowej realizacji budżetu;
- sprawowanie funkcji kontrolnej wobec pracowników Centrum;
- Sprawowanie, w imieniu Starosty, nadzoru nad działalnością rodzinnej opieki zastępczej, ośrodków adopcyjno – opiekuńczych, jednostek specjalistycznego poradnictwa, w tym rodzinnego, oraz ośrodków wsparcia, domów pomocy społecznej i placówek opiekuńczo – wychowawczych, z wyłączeniem spraw wynikających z realizacji budżetu tych jednostek;
- współpraca z sądem opiekuńczym w sprawach dotyczących opieki i wychowania dzieci pozbawionych całkowitej lub częściowej opieki rodzicielskiej;
- opracowywanie i składanie Radzie corocznych sprawozdań z działalności Centrum oraz przedstawianie wykazu potrzeb w zakresie pomocy społecznej i pieczy zastępczej, jak również oceny zasobów pomocy społecznej;
- wytaczanie na rzecz obywateli powództw o roszczenia alimentacyjne;
- kierowanie wniosków o ustalenie niezdolności do pracy, niepełnosprawności i stopnia niepełnosprawności do odpowiednich organów;
- wydawanie decyzji administracyjnych w ramach ustalonych kompetencji dla Dyrektora oraz udzielonych przez Starostę upoważnień;
- organizowanie pracy Centrum, dokonywanie podziału zadań oraz ustalanie pracownikom Centrum indywidualnych zakresów czynności;
- wykonywanie innych zadań zleconych przez Zarząd i Radę;
- dyrektor ma prawo udzielania upoważnień pracownikom Centrum stosownie do art. 53 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
- Szczegółowy zakres zadań i obowiązków Dyrektora Centrum ustala Starosta.
- Dyrektor Centrum działa jednoosobowo na podstawie i w ramach upoważnienia udzielonego przez Zarząd Powiatu.
- Centrum pracuje w ustawowo przyjęte dni robocze, w godzinach od 7.30 do 15.30.
- W poszczególnych Sekcjach lub stanowiskach pracy może być wprowadzony indywidualny rozkład czasu pracy.
- Dyrektor przyjmuje interesantów, w tym w sprawach skarg i wniosków, w każdy poniedziałek od godz. 12.30 do godz. 15.30.
- Pracownicy Centrum zobowiązani są przyjmować interesantów w sprawach skarg i wniosków codziennie w godzinach pracy.
- Zasady postępowania w sprawach wnoszonych przez interesantów określa kodeks postępowania administracyjnego, instrukcja kancelaryjna oraz przepisy szczególne dot. skarg i wniosków.
Rozdział 4.
Struktura organizacyjna
- 6. 1. W skład Centrum wchodzą
- Sekcja Pomocy Specjalistycznej: Ośrodek Interwencji Kryzysowej;
- Sekcja: Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie;
3) Sekcja ds. pieczy zastępczej;
4) Samodzielne stanowiska pracy;
5) Wieloosobowe stanowiska pracy.
- Wszystkie stanowiska pracy wchodzące w skład struktury organizacyjnej Centrum pracują w oparciu o indywidualne zakresy czynności, obowiązków i odpowiedzialności ustalone przez Dyrektora.
- 7. W ramach struktury organizacyjnej Centrum funkcjonują następujące stanowiska pracy:
- Dyrektor
- Główny księgowy
- Konsultant ds. finansowo – księgowych
- Starszy księgowy
- Stanowisko pracy ds. opiekuńczo wychowawczych
- Koordynator – stanowisko pracy ds. organizacji interwencji kryzysowej i przeciwdziałania przemocy w rodzinie
- Konsultant ds. kadrowych i organizacyjnych
- Wieloosobowe stanowisko pracy ds. rehabilitacji osób niepełnosprawnych
- Koordynator rodzinnej pieczy zastępczej
- Konsultant ds. pieczy zastępczej
- Konsultant w zakresie prawa i przemocy
- Psycholog
- Pedagog
- Specjalista pracy z rodziną
- Pracownik biurowy
- Inspektor ochrony danych
Rozdział 5.
Zasady i uprawnienia wspólne dla wszystkich pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy
- 8. 1. Pracownicy zatrudnieni na samodzielnych stanowiskach pracy prowadzą sprawy związane z realizacją zadań określonych w indywidualnym zakresie obowiązków, a także doraźnie zlecone przez Dyrektora.
- Pracownicy, o których mowa w ust. 1, odpowiadają przed Dyrektorem za prawidłowe i zgodne z przepisami prawa wykonywanie zadań i otrzymanych poleceń służbowych.
- W sprawach niezastrzeżonych do wyłącznej kompetencji Dyrektora – pracownicy, o których mowa w ust. 1, działają samodzielnie, lecz tylko i wyłącznie w granicach zadań wynikających z ich indywidualnego zakresu działania.
- 9. Do podstawowych wspólnych zadań dla wszystkich pracowników zatrudnionych na samodzielnych stanowiskach pracy należy:
- terminowe i prawidłowe wykonywanie powierzonych zadań wynikających z przepisów prawa, uchwał organów Powiatu, zarządzeń i poleceń Dyrektora;
- opracowywanie programów, planów, analiz, prognoz, sprawozdawczości i innych informacji w zakresie zadań realizowanych na danym stanowisku;
- udział w pracach związanych z planowaniem i opracowywaniem założeń do budżetu Centrum;
- realizacja zadań i powinności wynikających z ustawy o ochronie danych osobowych;
- przestrzeganie przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- przestrzeganie zasad i postanowień niniejszego regulaminu, a także innych regulaminów, zarządzeń i poleceń dotyczących dyscypliny pracy;
- stałe podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz ogólnego poziomu profesjonalnej obsługi interesantów;
- współuczestnictwo w sprawowanej przez Centrum funkcjach nadzorczych, kontrolnych, szkoleniowych
i instruktażowych w stosunku do powiatowych jednostek pomocy społecznej; - przestrzeganie ustalonych w Centrum zasad związanych z obiegiem korespondencji i archiwizowania dokumentacji.
Rozdział 6.
Gospodarka finansowa
- 10. 1. Centrum jest jednostką budżetową Powiatu, której gospodarkę finansową określa ustawa, o której mowa
w § 2 ust. 1 pkt 3.
- Za prawidłowe wykonanie budżetu Centrum odpowiada jego Dyrektor.
- Gospodarka budżetem Centrum oraz środkami pozabudżetowymi będącymi w jego dyspozycji jest jawna.
Rozdział 7.
Nadzór i kontrola
- 11. 1. Nadzór nad działalnością Centrum, w zakresie realizacji zadań, o których mowa w § 3 sprawuje Rada.
- Kontrola i ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
- zakres i prawidłowość realizacji zadań, o których mowa w § 3;
- prawidłowość gospodarowania mieniem;
- prawidłowość gospodarki finansowej środkami budżetu i pozabudżetowymi, pozostającymi w dyspozycji Centrum.
Rozdział 8.
Postanowienia końcowe
- 12. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym regulaminie, stosuje się przepisy powszechnie obowiązujące
i postanowienia innych regulaminów wewnętrznych wydawanych na podstawie tych przepisów. - 13. Zmiany regulaminu dokonuje Zarząd w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.
- 14. Traci moc uchwała numer XIX/53/2015 Zarządu Powiatu w Suwałkach z dnia 11czerwca 2015 r. w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suwałkach.
- 15. Schemat organizacyjny stanowi załącznik do uchwały.
- 16. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.